Selvbygget drivbænk
|
||||
En drivbænk er et minidrivhus, der kan være nyttigt i enhver have, for her kan man forkultivere ungplanter, forlænge høstperioden for salat og mindre grøntsager, samt bringe mere eksotiske planter frelst gennem vinteren.
Til forskel for havefolie og folietunneler er drivbænken en stiv konstruktion, der kan anvendes mange år i træk. Naturligvis er holdbarheden afhængig af materialet, der er anvendt. Når man selv bygger sin drivbænk, kan man vælge træ og kunststof fordi begge materialer er lette at bearbejde samt stabile og holdbare under vore vejrforhold.
Drivbænk-typer
Man skeller mellem flytbare og ikke flytbare drivbænke. Af begge typer findes der forskellige varianter. Den flytbare drivbænk består af lette elementer og kan uden større besvær flyttes. Den standfaste drivbænk fastgøres til undergrunden på det sted man har valgt. Man bruger betonfundament, murede vægge eller solide trævægge. Sådanne kasser forsænkes omkring 80 cm i jorden, så frosten ikke kan forårsage nogen form for forskydninger. Arbejdet med at etablere en stationær drivbænk er derfor betydeligt større, end når det gælder en flytbar, der blot sættes på jorden.
Flytbar drivbænk af træ
Anvendelsesmulighederne for en flytbar drivbænk er ikke mindre end ved den stationære drivbænk. Den har endda en fordel, for jorden behøver ikke skiftes, ligesom i den stationære drivbænk. Man kan eventuelt fastgøre den flytbare drivbænk, hvis den i en længere periode skal benyttes som mistbænk. Så skal sidevæggene i udgravningen støttes af brædder og kassen skal være bygget af solide materialer, så den står godt fast uden alt for besværlige forankringer.
Man kan fremstille meget anvendelige drivbænke af træ og kunststofplader.
|
Vælg egne mål
Imprægneret træ er et særlig godt byggemateriale. Det er let at tilskære og sammenføje, og er alligevel stabilt og vejrfast. Ved den særlige imprægneringsteknik er dette træ alligevel miljøvenligt, fordi de beskyttende salte forbliver i træets porer. En trækasse kan tilpasses til alle formål, men man bør alligevel vælge nogle håndterlige mål. Kassen kan f.eks. være 150 cm lang og 100 cm bred. Med disse mål kan man som regel anvende et færdigt fremstillet drivbænksvindue. Naturligvis kan man også bygge kassen større. Ved 2 meters bredde har man så brug for to vinduer i de angivne mål for at lukke bænken. Oftest er det dog enklere at lave to kasser. Hvis man i stedet for et enormt drivbænksvindue vælger selv at lave et kunsstofvindue, kan man vælge ethvert passende mål. Sådanne kasser kan f. eks. være 100 x 80 cm, og er så noget mere håndterlige at flytte rundt med. Efter behov kan arealet siden udvides med flere lignende kasser.
Byggeklods-system
Det smarte med denne konstruktion er, at den kan udvides ligesom, når man bygger med klodser. Kasserne kan nemlig forhøjes med flere etager. På den måde kan man give små ungplanter meget lys fra starten, fordi de første lave trævægge ikke kaster megen skygge. Senere, når planterne er større, hæves kassen. Til sidst kan den helt fjernes, når der ikke mere er fare for nattefrost. Indtil da er ungplanterne fint beskyttede.
Det er ikke særlig besværligt selv at bygge sådanne flytbare drivbænke. Man har brug for en (evt. elektrisk) sav, en boremaskine og det sædvanlige mindre håndværktøj. Det er alt hvad man skal bruge for at tilskære træet og skrue det sammen. Trykimprægnerede brædder og kanttræ kan købes i byggemarkederne. Til viduesglas bruger man k1are kunsttofplader (acrylplader), På billederne har vi anvendt miljøvenlige polyesterplader, der findes i forskellige størrelser og tykkelser, og som let skæres til med en fin sav eller en kraftig hobbykniv. Til sammenføjningerne er der anvendt forzinkede sænkeskruer. Hvis man anvender tynde polyestervinduesplader, er det nødvendigt med et vindueskryds af lette konstruktionlister, der indsættes i vinduesrammen, for at holde "glasset" plant. Til sidst er der brug for to hængsler og en lukkemekanisme samt et afstandsstykke til udluftning,
|
|
||
1
Anvend gerne en elektrisk sav, når man tilskærer de skrå sider
|
2
Sidestykkerne monteres på hjørnestolperne.
|
|
3
Kassen skrues sammen
|
4
De skrå sidestykkers lave kant skrues til sidst på fra oven.
|
|
5
Vinduesrammen skrues sammen med vinkelbeslag.
|
6
Et let vindueskryds giver kunststofvinduet stabilitet.
|
|
7
Kunstglasset tegnes op med en filtpen.
|
8
Nu fæstnes kunststofpladen med rundhovede skruer.
|
|
9
Drivbænken kan forhøjes ved hjælp af flere etager.
|
10
Hvis man vil bygge i etager, forsænkes hjørnestolperne lidt.
|
|
11
Hængsler gør vinduet bevægeligt.
|
12
Den færdige drivbænk.
|
Last updated 14.11.2016
|
||